Zin en onzin over winterbanden

Zin en onzin over winterbanden

Waarom winterbanden kopen? Tips voor aanschaffen van winterbanden

Winterbanden zijn vooral voor sneeuw bedoeld!

ONJUIST: Op (koude) regendagen zijn winterbanden al een stuk effectiever dan zomerbanden; bij 80 km/u stopt een wagen met winterbanden gemiddeld op 34 meter, 6 meter minder dan een auto met zomerbanden. Op sneeuw is het verschil bij een noodstop met 50 km/u 31 meter (63 meter tegenover 32 meter).

Winterbanden slijten sneller.

ONJUIST: Bij koude temperaturen slijten winterbanden minder snel dan zomerbanden.

Met winterbanden heb je geen sneeuwkettingen nodig.

JUIST: winterbanden zullen je al een stuk vooruit helpen in de sneeuw, waar je met zomerbanden blijft staan in diepe sneeuw blijven sneeuwkettingen op de aandrijfwielen toch een extra veiligheid. In Scandinavië worden eerder spijkerbanden gebruikt, maar die zijn bij ons verboden.

Winterbanden maken meer lawaai.

ONJUIST: Dat was 10 jaar geleden zo, nu zijn ze zelfs stiller dan zomerbanden. Winterbanden kunnen het hele jaar door worden gebruikt.

Winterbanden zijn minder effectief in de zomer

JUIST: Winterbanden zullen in de zomer iets minder effectief zijn dan zomerbanden, vooral als het om hoge snelheden gaat. In die zin is het beter te wisselen. Mits ze bij nat weer beter presteren, niet sneller slijten en niet lawaaieriger zijn, is het beter winterbanden het hele jaar door gebruiken, dan zomerbanden. Er bestaan ook zo genaamde vierseizoenenbanden (all seasons), maar die scoren in tests doorgaans minder dan echte winterbanden of zijn in feite meer winter- dan zomerbanden.

Winterbanden zijn duurder.

JUIST: Een set winterbanden kost gemiddeld 330 euro, 10% meer dan zomerbanden. Maar het is wettelijk toegelaten ‘M+S’ banden (modder- en sneeuwbanden) met lagere snelheid index en die een stukje goedkoper zijn, te monteren tussen oktober en april. Een sticker op het dashboard moet de maximum toegelaten snelheid met deze banden vermelden (vb. 190 km/u).

Een 4×4 heeft geen winterbanden nodig.

ONJUIST: Een vierwiel aangedreven wagen heeft meer tractie op vlak terrein en bij bergop rijden. Bij het remmen en zeker bij het afdalen heeft de 4×4 aandrijving geen enkel nut en zal de terreinwagen door z’n zwaarder gewicht een langere remweg hebben en minder stuurvast zijn. Winterbanden zijn dus geen luxe. Vaak zijn 4×4 al met standaard ‘M+S (modder- en sneeuwbanden) uitgerust.

Winterbanden kun je het beste op aparte (stalen) velgen monteren.

JUIST: De kostprijs van een gemiddelde set extra stalen velgen (± 260 euro), verdien je terug omdat de prijs van de bandenwissel (2x per jaar) hoger ligt. Stalen velgen kunnen ook beter tegen winterse omstandigheden.

Twee winterbanden volstaan.

ONJUIST: Winterbanden op de aangedreven wielen alleen zijn niet voldoende. Dan heb je meer tractie voor- of achteraan, maar de wagen zal veel sneller uitbreken door het onevenwicht. Dat is ronduit gevaarlijk.

Winterbanden zijn verplicht in Duitsland, Oostenrijk en Italië.

JUIST: De wettelijke regelgeving verschilt per lidstaat, hieronder staat de regelgeving voor Duitsland, Oostenrijk en Italië omschreven.

In Duitsland zijn winterbanden bij winterse omstandigheden verplicht. De winterbanden moeten voorzien zijn van een sneeuwvloksymbool. Banden die gefabriceerd zijn vóór 1 januari 2018 met alleen een M+S aanduiding voldoen ook. Een profieldiepte van 4 mm is aanbevolen.

In Oostenrijk zijn winterbanden in de periode 01-11 tot 15-04 verplicht en bij winterse omstandigheden buiten de genoemde periode. M+S aanduiding is verplicht. De minimale profieldiepte is 4 mm. De maximale boete kan oplopen tot € 5.000,-.

In Italië zijn winterbanden in de periode 15-01 tot 15-04 verplicht en bij winterse omstandigheden buiten de genoemde periode. In de periode 15-05 tot 15-10 zijn winterbanden (M+S), met speedindex lager dan de maximum snelheid van het voertuig volgens de fabrikant, verboden. De boetes kunnen oplopen tot € 338,-.

Bron: BOVAG. Aan deze gegevens kunnen geen rechten en plichten worden ontleend.